Antyoksydanty w pożywieniu

Sposoby konserwowania żywności, takie jak mrożenie, solenie lub suszenie, znane są już od bardzo dawna. W dzisiejszych czasach jednak, nie każdy rodzaj pożywienia można poddać takiej właśnie obróbce. Dlatego powszechne stało się dodawanie do produktów żywnościowych tak zwanych antyoksydantów, czyli środków, które przedłużają żywotność jedzenia, poprzez zapobieganie utleniania się poszczególnych składników.

Antyoksydanty a bezpieczeństwo

Czy powszechny dodatek przeciwutleniaczy do żywności jest bezpieczny dla konsumentów? Takie środki, według europejskiej nomenklatury oznaczane są jako E z grupy od 300 do 399. Wielu z nas, „lista E” kojarzy się przede wszystkim ze szkodliwym wpływem środków chemicznych na zdrowie. Warto zauważyć, że nie zawsze tak jest, ponieważ duża liczba przeciwutleniaczy jest całkowicie bezpieczna dla organizmu i nie wykazuje żadnego związku z rozwojem licznych chorób.

Jest to przede wszystkim:

  • kwas askorbinowy (witamina C) i jego pochodne
  • witamina E i jej pochodne
  • kwas tiodwupropionowy
  • kwas izoaskorbinowy
  • izoaskorbinian sodu
  • benzochinon
  • lecytyna
  • sól sodowa kwasu mlekowego
  • sól wapniowa kwasu mlekowego
  • kwas cytrynowy
  • Substancje szkodliwe dla zdrowia

    Niestety, istnieje całkiem liczna grupa przeciwutleniaczy, których spożywanie może się źle skończyć. Należą do nich tak zwane galusany, czyli syntetyczne antyoksydanty powstałe z garbników – antybakteryjnych substancji, uzyskiwanych z komórek roślinnych. Są one używane głównie w gumach do żucia dla dzieci oraz produktach tłuszczowych, np. w maśle lub margarynie, gdzie zapobiegają ich jełczeniu.

    Ich długotrwałe spożywanie prowadzi do:

  • zaburzeń w metabolizmie żelaza
  • problemów natury trawiennej
  • często pojawiają się również odczyny skórne
  • Mięso, niektóre przetwory mleczne i napoje gazowane, zawierają dodatek kwasu fosforowego – popularnego „odrdzewiacza do metalu”. W niewielkich dawkach jest on nieszkodliwy dla zdrowia, jednak niekiedy może powodować:

  • osłabienie struktury kości
  • odkładanie się złogów w naczyniach krwionośnych
  • zaburzenia we wchłanianiu żelaza, wapnia i magnezu
  • Rola w organizmie

    Naturalne antyoksydanty spełniają w organizmie szereg ważnych funkcji, dlatego warto je przyjmować właśnie w takiej formie. Witaminy C i E pojawiają się szczególnie obficie w owocach i warzywach, a także w orzechach, olejach i innych tłuszczach.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *