Dieta makrobiotyczna

To dieta bardzo zbliżona do wegetariańskiej, wzbogacona jednak o możliwość spożywania ryb. Słowo „makrobiotyka” wywodzi się z greckiego i oznacza „długie życie”, w doskonałym zdrowiu ciała i ducha.

Pochodzenie diety makrobiotycznej

Filozofia i dieta makrobiotyczna zostały rozpropagowane przez japońskiego filozofa – Georga Oshawę, który starał się połączyć buddyzm z azjatycką medycyną, chrześcijańskimi naukami i niektórymi aspektami zachodniej medycyny. Wierzył on, że prostota w diecie jest kluczem zdrowego odżywiania i w efekcie prowadzi doeliminacji wielu chorób, w tym raka. Dieta makrobiotyczna opiera się głównie na składnikach pełnoziarnistych, warzywach i owocach, wykluczając spożycie mięsa i przetworzonej żywności.


Jego uczeń, Michio Kushi, przejął filozofię swojego mistrza i w latach 80. stworzył instytut promujący dietę makrobiotyczną, nie jako doraźną terapię, ale jako styl życia. Nie ma jednoznacznych naukowych dowodów, że dieta ta jest skuteczna w walce z rakiem. Natomiast pewne jest, że niskotłuszczowe menu, obfitujące w produkty będące bogatym źródłem błonnika, witamin i antyoksydantów może przyczyniać się do wzrostu odporności komórek i zmniejszenia ryzyko powstawania nowotworów.

Odżywiaj się rozsądnie

Łączy elementy buddyzmu z zasadami diety, stawiając na produkty proste i naturalne, wykluczając toksyny zawarte w produktach mięsnych, nabiale i tłustym jedzeniu. Aby jednak była ona odpowiednio skuteczna i dostarczała wszystkich potrzebnych organizmowi substancji odżywczych, należy odpowiednio ostrożnie komponować posiłki. Zalecana na pewnym etapie dieta makrobiotyczna, w której skład wchodziły jedynie ziarna i woda, okazała się dla wielu pacjentów fatalna w skutkach.

Co należy jeść?

Dzisiejsza wersja zakłada menu składające się w:

  • 50 do 60% z produktów pełnoziarnistych
  • 20-25% świeżych surowych warzyw i owoców, pochodzących z regionalnych, ekologicznych upraw
  • do 10% z zup przygotowywanych na bazie powyższych składników
  • Inne produkty, takie jak białe świeże ryby, orzechy czy nasiona powinny stanowić okazjonalny dodatek do diety. Nie powinno się spożywać produktów importowanych, stawiając jedynie na lokalne, do których nasz organizm jest w sposób naturalny przyzwyczajony.

    Filozofia życiowa

    Dieta jest tylko częścią całej makrobiotycznej filozofii, jednak ze względu na swoje właściwości odchudzające została szybko zauważona i oderwana od swoich korzeni, będących całością duchowego i cielesnego stylu życia. Zawiera ona jednak dość ubogi jadłospis i całkowicie wyklucza mięso, co nie dla każdego może okazać się krokiem w stronę lepszego zdrowia.

    Porozmawiaj z lekarzem

    Przed podjęciem jakiejkolwiek diety najlepiej skonsultować się z dietetykiem, który na podstawie wyników naszych badań, stanu zdrowia, wieku i płci dobierze najbardziej odpowiednią i zaspokajającą wszystkie potrzeby organizmu dietę. Nie należy zapominać również o ruchu, który często bez stosowania się do katorżniczej diety, zapewni nam spektakularne efekty w walce z nagromadzoną tkanką tłuszczową.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *