Dobry sen czy dieta może pomóc?

Bezsenność jest obecnie uznawana za przewlekłą chorobę cywilizacyjną, bowiem boryka się z nią stale rosnąca liczba osób. Sen, a także ludzki mózg nadal stanowią dla medycyny dużą zagadkę, dlatego nie wiadomo, jakie dokładnie mechanizmy mają wpływ na zasypianie i jakie procesy zachodzą wtedy w mózgu.

Bezsenność trwająca dłużej niż 3 tygodnie stanowi już poważne zagrożenie dla zdrowia człowieka, dlatego powinna być bezwzględnie leczona. Większość z nas jednak odczuwa tylko drobne problemy z zasypianiem, z którymi dość łatwo można sobie poradzić. Jak to zrobić?

Grunt to odpowiednia dieta

Dowiedziono, że właściwie zbilansowana dieta ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie organizmu w nocy, a więc również na jakość snu. Poza tym, istnieją produkty, które istotnie w zasypianiu pomagają, a zjedzenie ich przed snem zagwarantuje nam długi i spokojny wypoczynek. Korzystnie działanie wykazuje witamina C. Warto więc do kolacji wypić szklankę soku pomarańczowego lub prawdziwej, świeżej lemoniady.
cytrusy

Dolegliwości wynikające z bezsenności łagodzić może również magnez, obficie występujący w różnego rodzaju orzechach, kaszach, soi, bananach lub sezamie. Warto również spożywać przed snem niewielkie ilości węglowodanów, na przykład czekoladowego batonika. Trzeba jednak uważać, ponieważ spożyta w nocy zbyt duża porcja pustych kalorii mobilizuje organizm do pracy i wzmaga metabolizm, co dodatkowo potęguje problemy ze snem. Dlatego też przestrzega się, że nie powinno się kłaść spać, będąc zbytnio najedzonym, ale też nie z pustym żołądkiem.

Czego jeszcze warto unikać? Przede wszystkim ciężkostrawnych kolacji, zwłaszcza spożywanych później aniżeli 2-3h przed snem. Jak wiadomo tłuste potrawy długo zalegają w żołądku i powodują ociężałość, co naraża na wzdęcia, bóle brzucha i inne dolegliwości, niepożądane w trakcie spokojnego wypoczynku. Nie wolno również pić mocnej herbaty i kawy, ponieważ oba napoje zawierają kofeinę, a także alkoholu i napojów gazowanych, zawierających duży dodatek cukru oraz barwników.

Ziołowe preparaty na sen

Proces zasypiania może być wspomagany przez niektóre zioła. Szczególnie korzystnie działają tutaj ekstrakty ułatwiające trawienie, np. z liści mięty pieprzowej, o działaniu uspokajającym i redukującym napięcie mięśni, np. melisa, rumianek, a także wspomagające pracę układu nerwowego – ziele owsa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *