Fruktoza w diecie – niezbędna czy zakazana?

Fruktoza to nic innego, jak jeden z cukrów prostych. Jej najpopularniejszymi naturalnymi źródłami są oczywiście owoce. To właśnie jej zawdzięczają one swój słodki smak. Jednakże ta sama fruktoza dodawana jest również do wielu artykułów spożywczych, słodyczy oraz napojów. Poza tym polecana jest jako uzupełnienie diety diabetyków. Poznajmy zatem zalety i wady fruktozy.

Gdzie ukrywa się fruktoza?

Podstawowym naturalnym źródłem fruktozy są owoce, a także warzywa i miód. Ze względu na jej słodki posmak, znajdziemy ją również w słodkich napojach i niektórych wyrobach cukierniczych. Fruktoza zalecana jest także diabetykom, ponieważ charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Fruktoza – naszym przyjacielem

Z fruktozą jest tak jak ze wszystkimi innymi składnikami – w nadmiarze oczywiście szkodzi, w rozsądnych ilościach pomaga. Jej główną funkcją jest nadawanie słodkiego smaku. Dlatego z powodzeniem może zastąpić nam tradycyjny cukier. Ma to związek z jej niską kalorycznością. Jest ona również całkiem bezpieczna, gdyż dostępna w postaci kryształków cukru owocowego. Nie obciąża naszego organizmu – w szczególności trzustki. Poza tym skutecznie tłumi nagłe napady głodu. Nasz ustrój doskonale sobie radzi z jej przyswajaniem i przetwarzaniem.

Fruktoza – naszym wrogiem

Kiedy zatem fruktoza zamienia się w naszego „wroga”? Otóż dzieje się tak w momencie, kiedy cierpimy na problemy ze spowolnionym metabolizmem tego cukru. Przyczynia się do tego zbyt częste spożywanie owoców, a przede wszystkim słodkich napojów. Niekiedy fruktoza dodawana jest do słodzików, potraw, kaw i herbat, co znacznie zwiększa jej spożywaną ilość. Wtedy fruktoza zaczyna nam szkodzić i to bardzo. Przede wszystkim jej nadmiar objawia się przybieraniem na wadze, ale groźniejsza jest cukrzyca typu 2, którą może też wywołać. Zbyt częste sięganie po fruktozę, może stać się też przyczyną wystąpienia u nas chorób układu sercowo – naczyniowego.

Fruktoza – tak czy nie?

Jest słodka i pochodzi wprost z natury. Stosowana w niewielkich ilościach jest niegroźna, a wręcz pomaga w walce z cukrzycą. W nadmiarze, bywa jednak szalenie groźna dla naszego zdrowia. Dlatego nie należy przesadzać ani z jedzeniem owoców – stąd też nie zachęcamy do jednoskładnikowych diet owocowych ani tym bardziej z sięganiem po ulubione słodkie gazowane napoje i inne bogate w nią produkty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *