Jajka

Nie wiem jak wy ale ja uwielbiam jeść jajka, niżej przedstawiam wam parę informacji, które mogą wam się przydać :)

Dlaczego warto jeść jajka? 
Jajko jest niskokaloryczne (ma ok. 70 kcal) i bogate w pełnowartościowe białko. Dietetycy potwierdzają właściwości odchudzające białka, które tylko niewielką część kalorii zamienia w tłuszcz i na długo zaspokaja apetyt. Jajko jest też bogate w łatwo przyswajalne witaminy A, D, E i K, zawiera m.in. magnez, potas i nienasycone kwasy tłuszczowe.
Na tym jednak kończą się jego zalety. Zdrowe osoby mogą jeść tylko 3-4 jajka tygodniowo. Za dużo w nich cholesterolu, który zawęża tętnice i powoduje choroby krążenia. Za mało też węglowodanów, które dostarczają energii.

Ile jajek można zjeść tygodniowo? 
Światowa Organizacja Zdrowia dopuszcza nawet 10 (oczywiście w diecie dorosłego i zdrowego człowieka), łącznie z tymi użytymi do przyrządzania potraw; makaronów, kotletów, ciast itp. Polscy lekarze ograniczają tą liczbę do 4-5 jajek tygodniowo, z podobnymi zastrzeżeniami. Generalnie im mniej jemy tłuszczy zwierzęcych i tłustych serów, a więcej warzyw, owoców i chudego nabiału, tym częściej możemy pozwolić sobie na jajecznicę.

A w jajkach mamy:
BIAŁKA :
Jedno średnie jajko dostarcza ok. 6,3 białka. Połowa niego pochodzi z białka, a połowa z żółtka.
Ze wszystkich produktów odznacza się ono najbogatszym składem aminokwasowym, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, czyli te których organizm ludzki nie wytwarza.
Jajek nie należy spożywać na surowo ze względu na właściwości uczulające, możliwość zakażenia salmonellą.

CHOLESTEROL 
Jedno średnie jajko zawiera ok. 211 mg cholesterolu i to właśnie dzięki niemu budzi wiele kontrowersji, obwiniane jest o powodowanie chorób układu krążenia oraz serca.
Cholesterol powstaje w każdej ludzkiej komórce i spełnia niezwykle istotną role. Jego synteza jest bardzo kosztowna energetycznie i organizm chętnie wspomaga się cholesterolom dostarczonym z pożywienia. Im więcej go dostarczymy w pokarmach tym mniej wytworzy go nasz organizm.

Dodatkowe informacje:
Najlżej trawione, najlepiej przyswajane są jajka gotowane na miękko. Lekkostrawna jest również jajecznica gotowana na parze. Jajka gotowane powyżej 10 minut są ciężej strawne, a oprócz tego takie gotowanie powoduje starty witamin oraz obniża ich wartość odżywczą (nawet o ok. 40%). Na skutek tak długiego gotowania wokół żółtka powstaje zielona obwódka która jest wynikiem połączenia siarki z żelazem.
Jajko jest nielicznym produktem który można smażyć na maśle, ze względu na niską temperaturę przy której ścina się jego białko (ok. 60 st. C), a przy której nie powstaje toksyczna akroleina.

Przepis na omlet:

Składniki: ( na dwa omlety)

– 5 jajek

– 5 łyżek mleka

– 2 łyżki mąki

– masło

– sól, pieprz

– kilka łyżek groszku

– 3-4  plasterki szynki, pokrojone w plasterki

– pół pomidora, pokrojonego w kostkę

– szczypiorek

Wykonanie:

Jajka, mleko oraz mąkę rozmącić ze sobą (ja najpierw rozkłócam jajka, osobno zaś rozmącam mleko z mąką dokładnie, żeby nie było grudek; dopiero potem wlewam mleko do jajek i mieszam razem). Doprawić solą i pieprzem.  Na patelni rozpuścić masło i wylać połowę masy jajecznej. Smażyć na średnim ogniu. Kiedy omlet zacznie się ścinać, podważać jego boki, aby płynna masa z wierzchu spłynęła pod spód. Smażyć tylko z jednej strony. Na prawie ścięty omlet wsypać pokrojoną szynkę, groszek, szczypior, pomidora . Smażyć jeszcze przez chwilę.  Gotowy omlet przełożyć na talerz, złożyć na pół. W ten sam sposób przygotować drugi omlet. Smacznego :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *