Gdzie można znaleźć węglowodany złożone?

Wszyscy już mówią o zbawiennym wpływie spożywania węglowodanów złożonych. Dietetycy alarmują, że nieprawidłowy stosunek węglowodanów prostych do złożonych w diecie, jest przyczyną plagi otyłości i odpowiada za szybki rozwój chorób serca. Gdzie możemy w takim razie znaleźć węglowodany złożone?

Nasiona, orzechy, ziarna

Zawierają przede wszystkim duże ilości skrobi. Najlepszym źródłem węglowodanów złożonych będą natomiast ziarna pszenicy, gryki, jęczmienia i owsa.

Ziemniaki

Ziemniaki są dobrym źródłem węglowodanów złożonych, ponieważ zawierają skrobię. Wbrew pozorom, to uznane w Polsce warzywo nie jest aż tak bardzo kaloryczne, jeśli przygotujemy go w odpowiedni sposób. Jeden, ugotowany, średniej wielkości ziemniak, ma tylko 65kcal.

Warzywa

Duże ilości węglowodanów złożonych zawierają także niektóre warzywa, głównie rośliny strączkowe, takie jak: groch, fasola, bób, soczewica, ciecierzyca, czy surowy ryż. Aby warzywa były wartościowym źródłem zdrowych cukrów, należy je przygotować w odpowiedni sposób, tzn. na parze lub w postaci surowej.

Makarony

Najlepiej spożywać oczywiście makarony tylko z pełnoziarnistej mąki, jednak inne też zawierają węglowodany złożone. Trzeba pamiętać, że makarony są dość kaloryczne, dlatego nie mogą stanowić podstawy zdrowego sposobu żywienia.

Odpowiednie pieczywo

Odpowiednie, to znaczy pełnoziarniste. Powinno ono być podstawą piramidy żywieniowej każdego człowieka. Prócz wspomnianych już cukrów złożonych, w pieczywie pełnoziarnistym znajdziemy także szereg witamin i substancji mineralnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *