Węglowodany proste – co warto o nich wiedzieć?

Powszechnie uważa się, że węglowodany proste są tym gorszym wyborem, w poszukiwaniu źródła paliwa dla naszego organizmu. Przyjmowanie przez długi czas, zbyt dużych ilości cukrów prostych może prowadzić do rozwoju wielu chorób, określanych mianem cywilizacyjnych. Co warto wiedzieć o węglowodanach prostych?

Gdzie się znajdują?

Węglowodany proste znajdują się w owocach i miodzie pod postacią fruktozy, a także w wielu słodkich, przetworzonych przekąskach: batonikach, ciastkach, czekoladzie, płatkach, sokach, napojach gazowanych, pod postacią sacharozy.

Czy nadmiar szkodzi?

Węglowodany proste powinno się ograniczać tak, aby stanowiły jak najmniejszą część codziennej diety. Skutkiem zbyt dużej podaży tych związków są rozmaite choroby cywilizacyjne, np. otyłość, nadciśnienie, miażdżyca i cukrzyca.

Czy wszystkie węglowodany proste są szkodliwe?

Nie, zaszkodzić nam mogą tylko te węglowodany proste, które zostały przetworzone w wielu procesach obróbki żywności. Cukry proste zawarte w owocach, takich jak np. maliny, truskawki, pomarańcze lub kiwi, nie będą dla nas szkodliwe.

Dlaczego warto jeść cukry złożone?

Węglowodany złożone, zanim zostaną wchłonięte przez odpowiednie komórki, muszą być przetworzone do glukozy. Taki proces trwa o wiele dłużej, aniżeli w przypadku cukrów prostych, dlatego energia jest uwalniana powoli i cukry złożone nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *