Cała prawda o glukozie

Glukoza to bardzo częsta „bohaterka” medycznych seriali, podawana najczęściej w kroplówce osobom z wypadków. Z naukowego punktu widzenia natomiast, glukoza to jeden z cukrów prostych. Jest rozpuszczalna w wodzie i charakteryzuje się słodkim smakiem. Występuje głównie w owocach i miodzie. Jej „zdrowy” poziom waha się powinien między 70-110 mg/dm3. Sprawdź czy wiesz, po co nam glukoza i gdzie jej szukać.

Co potrafi glukoza?

Glukoza to nic innego jak przekształcone na drodze wielu procesów węglowodany. Podobnie, więc jak one, glukoza odpowiada za dostarczenie nam odpowiedniej ilości energii oraz jej magazynowanie. Glukoza magazynowana jest w formie zapasowego źródła energii w wątrobie i mięśniach. Jednakże na tym nie kończy się rola glukozy w naszym ustroju. Otóż zaraz po posiłku, poziom glukozy we krwi szybko wzrasta, co z kolei pobudza do pracy trzustkę, wytwarzającą insulinę. Składnik ten stanowi również „pożywkę” dla czerwonych krwinek i mózgowia.

Co się dzieje, gdy spada poziom glukozy we krwi?

Stały poziom glukozy we krwi, wspomaga nasze dobre samopoczucie. Odpowiada też za naszą aktywność. Czasami jednak jej poziom spada, co wtedy? Najbardziej cierpią na tym nasze „szare komórki” czyli komórki mózgowe. Pojawiają się u nas wówczas zaburzenia koncentracji, skupienia i uwagi. Poza tym może pojawić się u nas nerwowość, nadpobudliwość, a nawet zaburzenia snu. Objawami spadku poziomu glukozy we krwi są również: odczuwanie niepokoju, bladość, zasłabnięcie, wzmożona potliwość.

Gdzie szukać glukozy?

Specjaliści twierdzą, że ten cukier prosty jest niezbędnym paliwem dla prawidłowej pracy naszego mózgu. Aby sobie zapewnić taki stan, powinniśmy wiedzieć, gdzie najlepiej szukać glukozy. Jest ona magazynowana w węglowodanach, których należy szukać w takich produktach jak: słodycze, miód, dżem, owoce, soki owocowe, a także chleb razowy, warzywa i płatki. Te trzy ostatnie składniki powinny znajdować się w każdym z naszych śniadań. W ten sposób dostarczymy swojemu mózgowi potrzebnej mu na cały dzień energii.

Owocowa „bomba glukozowa”

Najlepszym i najzdrowszym, a przy tym dość niekłopotliwym sposobem dostarczania sobie codziennej porcji glukozy, jest jedzenie owoców. Są one jednym z najwartościowszych źródeł tego cukru. Wśród nich prym wiodą: daktyle suszone, arbuz, ananas, kiwi, mango, morele w lekkim syropie, rodzynki, owoc chlebowca. Nieco mniej glukozy zawierają: gruszki, jabłka, pomarańcze, śliwki. Najmniej glukozy natomiast znajdziemy w wiśniach – co nie powinno być zbytnim zaskoczeniem, gdyż są one dość kwaśne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *