Jak uniknąć przetrenowania?

Aktywność fizyczna jest jedną z domen człowieka, który dba o swoje zdrowie i kondycję. W dzisiejszych czasach, bardzo popularnym miejscem na wzmocnienie i polepszenie swojej sprawności fizycznej, jest siłownia. Jednak jak w każdej dziedzinie życia, najtrudniej będą mieli ci, którzy z dobrodziejstw takiej placówki nigdy nie korzystali, więc mogą popełniać wiele treningowych błędów.

Skutki przetrenowania

Nieumiejętne korzystanie ze sprzętu treningowego może się skończyć przetrenowaniem, co przyniesie bardzo przykre konsekwencje i unieruchomi nas, nierzadko na długi okres czasu. Przetrenowanie jest więc stanem organizmu, który przynosi niekorzystne skutki niemal w każdej sferze funkcjonowania: zarówno fizycznej, jak również psychicznej.

Objawy fizyczne

Objawy fizyczne mogą być nie raz nieco mniej uciążliwe, a należą do nich przede wszystkim dolegliwości bólowe mięśni i stawów, powstałe w wyniku niedostatecznego zaopatrzenia tkanki mięśniowej w tlen, bądź wskutek naciągnięcia, nadwyrężenia itp. Powoduje to nieraz duże problemy z poruszaniem się, które cechuje brak właściwej koordynacji.

W wyniku przetrenowania często dochodzi również do powstawania objawów ze strony układu pokarmowego– mamy do czynienia przede wszystkim z biegunką, wymiotami i nudnościami, którym towarzyszy brak apetytu. U kobiet dodatkowo mogą pojawić się symptomy związane z nieregularnym krwawieniem, co nierzadko wymaga wizyty u lekarza specjalisty.

Objawy psychiczne

Poza objawami fizycznymi, przetrenowanie powoduje również symptomy natury psychicznej, będące nierzadko dużo bardziej uciążliwe. Sportowiec jest wówczas ospały, zmęczony, towarzyszy mu apatia oraz brak chęci do trenowania. Daje znać o sobie także spadek koncentracji oraz zaburzenia snu, co potęguje efekt zmęczenia.

 

Wszystkie powyższe symptomy mają uzasadnienie w badaniach krwi, moczu i innych parametrów życiowych– dochodzi do podwyższenia poziomu mleczanów we krwi, wzrasta również poziom testosteronu i kortyzolu. W badaniach laboratoryjnych zauważalny jest także spadek ilości węglowodanów.

Jak uniknąć przetrenowania?

Kluczem do uniknięcia przetrenowania jest dobrze dobrany plan treningowy, uwzględniający wszystkie cechy sportowca: jego wiek, płeć, predyspozycje oraz ewentualne choroby. Oprócz regularnego ćwiczenia według ustalonego schematu, w uniknięciu przetrenowania pomocna będzie także odpowiednia dieta, dostarczająca przede wszystkim substancji energetycznych i budulcowych. Nie można zapominać też o stosowaniu suplementów, które uzupełniają niedobory witamin, soli mineralnych i innych składników odżywczych- aczkolwiek jeśli mamy kompletną, bogatą w warzywa dietę, suplementy nie są konieczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *