Przetrenowanie, czyli kiedy siłowni powiedzieć „dość”

Moda na ruch i aktywność fizyczną ogarnęła Polskę. Coraz więcej osób dostrzega zalety biegania, inni stają się pasjonatami sztuk walki, corssfitu czy jogi, a na aktywność fizyczną poświęcają cały swój wolny czas. Co zrobić gdy pasja sportu przeradza się w obsesję?

W poniedziałek trening interwałowy, basen i streching. We wtorek bieganie, ale co najmniej 15 km. W środę trening siłowy i spinning. W czwartek powtórka treningu z poniedziałku, w piątek ponownie bieganie. A w weekend? Wycieczki rowerowe, treningi typu outdoor i wieczorny jogging. Jeśli twój plan tygodnia wygląda podobnie, a nie jesteś zawodowym sportowcem, uważaj – możesz doprowadzić do przetrenowania.

Przetrenowany czyli jaki?

Ruch to zdrowie, ale z drugiej strony – co za dużo, to niezdrowo. Dlatego nawet w przypadku aktywności fizycznej należy znaleźć złoty środek. Trening powinien sprawiać przede wszystkim radość i dawać satysfakcję. Jeśli kojarzy Ci się przede wszystkim z bólem, oznacza to, że potrzebujesz pomocy.

Przetrenować można się na wiele sposobów. Można uprawiać sport kilka godzin dziennie, co jest zdecydowanie za długim wysiłkiem w przypadku osób, które nie są zawodowymi sportowcami. Można również doprowadzić do przetrenowania poprzez wybór zbyt intensywnych form ćwiczeń. Błędem zatem będzie wybór intensywnych zajęć typu crossfit przez osoby, które siłowni nie odwiedzały przez wiele miesięcy. Wysiłek fizyczny powinien być przyjmowany w adekwatnych, do naszych umiejętności i kondycji, porcjach. W innym przypadku można doprowadzić do permanentnego zmęczenia tudzież kontuzji. Bardzo istotna jest rozgrzewka, która przygotowuje ciało do właściwego treningu. Nie wolno również zapominać o rozciąganiu. Na streching po każdym treningu należy poświęcić co najmniej 5 minut.

Szanuj swoje ciało

Pamiętaj, że wzmożona aktywność fizyczna powinna być wspierana przez odpowiednią dietę. O pomoc w ustaleniu nowego menu możesz zwrócić się do trenera na siłowni lub dietetyka. Wzbogać swoją dietę w białko i warzywa, a pozbądź się produktów wysoko przetworzonych, słodyczy i węglowodanów prostych.

Nie zapominaj o odpowiednich suplementach, witaminach i dostarczaniu odpowiedniej ilości płynów.

Nie zapominaj o regeneracji. Daj swojemu organizmowi odpocząć. Jeśli jednak dzień bez wysiłku to dla Ciebie dzień stracony – zacznij uczęszczać na basen lub zajęcia pilatesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *