Wiosenny talerz smaczny i zdrowy!

Poranki urozmaicane nieśmiałymi promieniami słońca, dłuższy dzień, większa moc i energia do działania – tak, zbliża się wiosna. Jej obecność widoczna jest nie tylko za oknem, ale również na naszych talerzach, gdzie zaczynają gościć szparagi, rzodkiewka czy botwina. Wiosenne przysmaki są doskonałym dowodem na to, że zdrowe odżywianie nie musi być nudne.

Jednym z symboli wiosny dla wielu Polaków jest z pewnością twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem. Podany ze świeżym, chrupiącym pieczywem jest idealnym rozpoczęciem słonecznego dnia. Rzodkiewki nie dość, że mająmało kalorii, to dodatkowo są źródłem żelaza, miedzi, siarki czy też witamin C i B2. Z kolei jej towarzysz, szczypiorek zawiera magnez, potas i fosfor. Poleca się go szczególnie osobom cierpiącym na zaparcia.

Ach, te szparagi!

Dla niektórych obowiązkowy punkt wiosennego menu. Mogą być przygotowane w formie zupy lub podawane jako dodatek do mięs. To warzywo niegdyś było traktowane jako afrodyzjak, obecnie jest bardziej cenione za swoje walory smakowe i właściwości antynowotworowe. Zdrowa dieta nie może obejść się bez szparagów, które zawierają m.in. witaminy B, B6, C i K. Dodatkowo są cennym dostawcą żelaza, potasu, magnezu i jodu. Sezon na szparagi jest dosyć krótki więc ich amatorzy powinni już teraz wypatrywać ich na straganach.

Innym symbolem wiosny jest botwina, z której przygotowuje się takie przysmaki jak chłodnik czy botwinka. Botwina to tak naprawdę młode buraki, które są doskonałym źródłem błonnika, żelaza czy wapnia. Liście botwiny można jeść na surowo, w formie sałatki. Dania z botwiny są jednym z elementów zdrowej diety i pomagają schudnąć.

 

Szpinak, król talerza?

Szpinak od lat dzielnie walczy ze szparagami o tytuł króla wiosennych warzyw. Do tej pory walka pozostaje nierozstrzygnięta. Wiosna to czas, kiedy można swobodnie zrezygnować z jego mrożonej wersji, która jest zdecydowanie uboższa w żelazo, potas czy kwas foliowy. Właśnie z powodu tych dwóch składników, szpinak powinien obowiązkowo znaleźć się w diecie osób regularnie uprawiających sport. Dawkować powinny go natomiast osoby cierpiące na schorzenia wątroby lub nerek.

Innym bohaterem wiosny jest niskokaloryczny kalafior. W czasach, gdy nowalijki kojarzą się przede wszystkim z pomidorami i zielonymi ogórkami, jest on trochę zapominany. Całkiem niesłusznie, bo to prawdziwa odżywcza bomba zawierająca m.in. magnez, żelazo, cynk, jod oraz wapń. Warto pamiętać, że przygotowując to warzywo należy je gotować jak najkrócej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *