Witamina B12 – skąd ją czerpać?

Witamina B12, zwana również kobalaminą, spełnia w organizmie różne funkcje, powiązane głównie z układem krwionośnym i nerwowym. Niedobory tej substancji, pojawiające się głównie u wegan, prowadzą do rozwoju choroby, zwanej anemią megaloblastyczną. Witamina B12 odgrywa również kluczową rolę w procesie tworzenia się blaszek miażdżycowych. Poza tym, obecność kobalaminy zapewnia niezakłóconą pracę układu nerwowego – zbyt mała ilość tego związku w pożywieniu prowadzi do problemów z pamięcią, trudności w wykonywaniu prostych działań, stanów depresji, a nawet do choroby Alzheimera.

Suplementy diety

Produkty mięsne mają zdecydowanie największą zawartość witaminy B12 na 100 gram produktu. Dieta wegańska jednak wyklucza spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego w każdej postaci, dlatego każdy weganin powinien prowadzić dodatkową suplementację ogólnodostępnymi preparatami. Prócz kobalaminy, takie środki zawierają także łatwo przyswajalne żelazo, wapń, witaminę D oraz cynk, których niedobory u wegan również często się obserwuje.

B12 z organizmu?

Nasz organizm, przy pomocy szczepów bakterii, sam potrafi syntetyzować witaminę B12 i to w wystarczających ilościach. Niestety, produkcja owej witaminy w przewodzie pokarmowym zachodzi w jego końcowym odcinku, w którym kobalamina nie może być wchłonięta – właśnie dlatego należy dostarczać tego związku w tabletkach lub w pożywieniu.

Produkty wzbogacane

Specjalnie dla osób prowadzących dietę wegańską, wprowadzono produkty, które są sztucznie wzbogacane witaminą B12. Są to przede wszystkim preparaty sojowe, jednak kobalaminę można znaleźć także w płatkach śniadaniowych, produktach mlecznych, a nawet niektórych słodyczach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *